top of page

BTY 5.2.8 - Eyvah Akış Şemaları Karışmış


Bu hafta algoritmalar ve algoritmaların şekilde gösterilmesini sağlayan akış şemalarını oluşturmaya devam edeceğiz. Hatalı algoritmaları ayıklayarak doğru çalışmasını sağlayacağız. Böylece hatalı olan algoritmalar düzeltildikten sonra işe yarar hale gelecek.



Soru:


Algoritmalarla nesnelerin hedefe ulaşmasını sağlayabilir miyiz?












Algoritmalarla nesneleri hedefe ulaştırma:


Nesnelerin hedefe ulaşmasını sağlamak için çeşitli algoritmalar oluşturabiliriz. Genelde bu algoritmalarda, başla, sağa dön, sola dön, arkaya dön, ileri git, geri git, bitir gibi hareketler kullanılır.


Tavşanı hedefe ulaştırma algoritması örnek :


Aşağıdaki şekilde bir tavşan ve bir havuç görünmektedir. Ayrıca iki adet çukur görünmektedir. Tavşanın havuca ulaşmasını sağlayan 3 farklı algoritma oluşturunuz. Oluşturduğunuz algoritmaları akış şemasında gösteriniz. Ayrıca tavşanın çukurlara girmemesi gerekiyor. Akış şemalarını oluştururken “Başla” ve “Bitir” komutlarını mutlaka kullanmalısınız.













Cevap :


Yukarıdaki örnekte verilen tavşanı havuca götürmek için birden fazla algoritma geliştirebiliriz. Örnek olarak aşağıdaki 3 algoritmayı inceleyelim ve doğruluğunu test edelim.













Soru:


Bizlere yanlış verilen birçok algoritma adımı içerisinden doğru olan adımları ayıklayacağız. Ayıklama dendiğinde aklınıza ne geliyor?











Ayıklama


Bir şeyin içinden, işe yaramayan, gereksiz veya istenmeyenleri ayırarak istenen şeyleri ayırıp çıkarmaktır. Aşağıdaki örneği inceledikten sonra algoritmaları ayıklama etkinliğini yapınız.


Örneğin nar meyvesini yemeden önce ayıklamanız gerekir. Kabuğunu soymanız ve içerisinde yenecek olan kırmızı nar tanelerini çıkarmanız gerekir. Bu bir ayıklama işlemidir.











Algoritma adımlarını ayıklama etkinliği


Aşağıda karışık olarak verilmiş olan akış şemaları ve akış şemaları içerisinde yer alan algoritma adımları mevcuttur. Sizden istenen verilen senaryolara göre uygun adımları bulup onları kullanmak. Senaryoların çözümleri için gerekli adımları aşağıdan alarak düzgün bir akış şeması oluşturunuz. Yalnız önemli bir uyarı; karışık akış şemalarının olduğu çalışma kâğıdında sizi yanıltmak için konulmuş hatalı şekiller ve yanlış parçalar var. Senaryoları dikkatlice okuyun ve bu parçaları kullanmamaya çalışın.


Karışık algoritmalar:

















Senaryo 1:


Alperen 8. sınıfa giden bir öğrencidir. Alperen’in annesi sadece cumartesi akşamı 23.00’te uyumasına izin vermekte diğer günlerde ise 21.00’de uyumasını istemektedir. Alperen cep telefonuna uyku saatini hatırlatması için bir hatırlatıcı eklemiştir. Bu hatırlatıcının çalışmasına ait akış şemasını aşağıdaki karışık adımlardan uygun olanları bir araya getirerek bulunuz.













Çözüm 1:


Öncelikle Alperen'in hatırlatıcısının algoritması için başla adımıyla başlanır. Daha sonra günü öğren adımı ve günlerden cumartesi mi mantıksal sorusu eşkenar dörtgene yazılır. Eğer günlerden cumartesi ise 23:00 da hatırlat diğer günler ise 21:00 da hatırlat olarak bitir adımına gidilir.












Senaryo 2:


Nilüfer babasıyla birlikte bindiği asansörde ‘Max. 250 kg’ yazısını okumuş ve babasına bunun ne anlama geldiğini sormuştur. Babası asansörün en fazla 250 kg yük taşıyabildiğini, asansörde 250 kg’dan fazla ağırlık olduğunda ise çalışmadığını belirtmiştir. Siz de asansörün çalışma biçimini anlatan bir akış şeması oluşturunuz Aşağıdaki karışık adımlardan uygun olanları bir araya getirerek bulunuz.















Çözüm 2:


Nilüfer'in merak ettiği asansörün çalışma yapısının akış şeması için önce başla adımıyla başlanır. Daha sonra asansöre yük bindir adımı ve bu yükün tartılması için tart adımı eklenir. Bundan sonra eşkenar dörtgen içerisine yük 250 kg dan az mı sorusu yazılır eğer bu sorunun cevabı evet ise hareket et hayır ise yani 250 kg dan fazla yük var ise dur diyerek akış şeması tamamlanır.











Senaryo 3:


Ahmet Bey oğlu Mert’e oynaması için bir bilgisayar oyunu almıştır. Bilgisayar oyununun üzerinde 10 yaş ve üzeri yazmaktadır. Mert 11 yaşında olduğu için oyunu bilgisayarına kurarak oynamaya başlar. Mert’in 8 yaşındaki kardeşi Efe de oyunu merak eder ve abisinin evde olmadığı bir zamanda oyunu açmak ister. Ancak oyun başlamadan önce çıkan ekranda Efe adını ve doğum tarihini yazmak zorundadır. Efe bu bilgileri girer ancak oyun bir türlü başlamaz. Sizce bilgisayar bu durum için nasıl bir akış şeması kullanmıştır? Aşağıdaki karışık adımlardan uygun olanları bir araya getirerek bulunuz.
















Çözüm 3:


Efenin merak ettiği durum bilgisayarın kendisini oyuna almamasının arkasında yatan akış şeması yani algoritmadır. Bu algoritmada öncelikle başla adımı ile başlanır. Doğum tarihi gir adımı eklenir ve yaş hesaplama adımı yazılır. Eşkenar dörtgen içerisine yaş 10 dan büyük mü sorusu yazılır. Bu sorunun cevabı hayır ise oyunu kapat evet ise yani 10 dan büyük ise oyunu başlat adımı eklenir.













Senaryo 4:


Ahmet yeni teknoloji bir araba satın almıştır. Ahmet'in arabası araca binen kişiye sesli olarak kim olduğunu soruyor ve Ahmet'ten başkası bindiğinde yaşını soruyor. Eğer yaşı 10'dan küçükse hareket etmiyor. Ahmet arabasının çalışma mantığını merak ediyor. Ahmetin aracında nasıl bir algoritma ve akış şeması vardır? Aşağıdaki karışık adımlardan uygun olanları bir araya getirerek bulunuz.







Sonuç:


Bu dersimizde algoritma oluştururken ve bu algoritmayı bir akış şemasına dönüştürürken adım adım ilerlenmesi gerektiğini ve algoritmaları test ederek hataları fark edilmesinin önemini öğrenmiş olduk.














Code.org sitesi görevi


Bilgisayar kullanımının ve kodlama bilincinin küçük yaşlardan itibaren gelişebilmesi için hazırlanmış bir eğitim sitesidir. Bu site sayesinde hiç bir ek donanıma gerek duymadan kodlama ve algoritma yapısını kavrayabilirsiniz.











Code.org - Bu haftanın etkinliği


Bu hafta Code.org 'da görevimizi yapacağız. Şimdi sizler için hazırlanan aşağıdaki davetiye ile görevinize ulaşıyorsunuz.



Code.org - Bölüm davetiyesi


Bölüm ismi: Problem çözme etkinliği - 8. hafta


sınıf kodunuzu girin: MJBYBZ


2.) Adınızı belirleyin: egitimdebilisim


3.) Gizli resminizi seçin:


4.) Giriş yap butonuna tıklayın.













Code.org - Giriş yapamayanlar için yardım videosu















Telefon veya tabletten girenler için uyarı:


Telefon veya tabletle girenler için soldaki gibi bir uyarı çıkabilir. Bu ekranı yan çevirin demektir. Eğer ekranı yan çevirdiğinizde de girmiyorsa telefonunuzun yan çevirme özelliği kapalıdır. Sağdaki resimde görünen butondan bu özelliği açmanız gerekir.





Komentáře


bottom of page